Cultureel erfgoed

Het project is onderdeel van het schoolbrede erfgoedtraject van museumhuis groningen , Tante Tijd.

De leerlingen gaan onder begeleiding van de leerkracht, naar de begraafplaats in Noordhorn. Daar krijgen de leerlingen een rondleiding van een vrijwilliger van de historische kring. Onder leiding van beeldend kunstenaar Kitty Boon, gaan de leerlingen na de rondleiding onderzoekend fotograferen aan de hand van foto-opdrachten.

De kinderen werken daarna de komende tijd op school o.l.v de leerkracht, met een digitaal projectboekje waarin ze hun ervaringen, gemaakte foto’s en antwoorden op de opdrachten beschrijven.
 

Tijdens de uitvoering van dit project, krijgen de leerlingen inzicht in de begrafeniscultuur van vroeger en nu. Ze krijgen les in de betekenis van begrippen als rituelen, tradities, het denken over de dood en gewoontes met betrekking tot gedenken.
 

De leerlingen gaan terug in de tijd. Ze bestuderen archiefmateriaal zoals oude foto's, documenten en bezoeken websites. Ze leren daarbij wat de betekenis is van symbolen op de grafzerken en grafschriften, die op begraafplaatsen te vinden zijn.

 

De begraafplaats is een plek waar op een respectvolle manier de doden herdacht worden. De graven en grafmonumenten vertellen allemaal een eigen verhaal over de geschiedenis van degenen die daar begraven liggen.

Die geschiedenis wordt hiermee levend en inzichtelijk. De leerlingen leren met dit project om de begraafplaatsen met respect te behandelen en ze ontdekken de waarde van een begraafplaats als historisch monument.

Daarnaast komen sociale-/emotionele aspecten aan de orde, zoals hoe ga je om met gevoelens van gemis als een geliefd persoon onbereikbaar is of overleden.

Sommige leerlingen hebben misschien de behoefte een graf te bezoeken van een overledene die hij of zij kent, hiervoor is ruimte.

Het project is onderdeel van het schoolbrede erfgoedtraject van museumhuis groningen , Tante Tijd.

De leerlingen gaan onder begeleiding van de leerkracht, naar de begraafplaats in Noordhorn. Daar krijgen de leerlingen een rondleiding van een vrijwilliger van de historische kring. Onder leiding van beeldend kunstenaar Kitty Boon, gaan de leerlingen na de rondleiding onderzoekend fotograferen aan de hand van foto-opdrachten.

De kinderen werken daarna de komende tijd op school o.l.v de leerkracht, met een digitaal projectboekje waarin ze hun ervaringen, gemaakte foto’s en antwoorden op de opdrachten beschrijven.
 

Tijdens de uitvoering van dit project, krijgen de leerlingen inzicht in de begrafeniscultuur van vroeger en nu. Ze krijgen les in de betekenis van begrippen als rituelen, tradities, het denken over de dood en gewoontes met betrekking tot gedenken.
 

De leerlingen gaan terug in de tijd. Ze bestuderen archiefmateriaal zoals oude foto's, documenten en bezoeken websites. Ze leren daarbij wat de betekenis is van symbolen op de grafzerken en grafschriften, die op begraafplaatsen te vinden zijn.

 

De begraafplaats is een plek waar op een respectvolle manier de doden herdacht worden. De graven en grafmonumenten vertellen allemaal een eigen verhaal over de geschiedenis van degenen die daar begraven liggen.

Die geschiedenis wordt hiermee levend en inzichtelijk. De leerlingen leren met dit project om de begraafplaatsen met respect te behandelen en ze ontdekken de waarde van een begraafplaats als historisch monument.

Daarnaast komen sociale-/emotionele aspecten aan de orde, zoals hoe ga je om met gevoelens van gemis als een geliefd persoon onbereikbaar is of overleden.

Sommige leerlingen hebben misschien de behoefte een graf te bezoeken van een overledene die hij of zij kent, hiervoor is ruimte.